fbpx

Przedstawiamy przepis na przepyszny i puszysty wegański majonez z kalafiora, dobry do wszystkiego, jak i baza do innych sosów, ale najpierw – ciekawostka!

Nie tylko sos?

Majonez – co ciekawe – to nie tylko znana nam gęsta emulsja wytwarzana z oleju i żółtek, stosowana jako dodatek do potraw. Pod nazwą mayonnaise skrywa się również potrawa z ryb, raków lub mięsa podawana na zimno w kuchni francuskiej – obecna także niegdyś w kuchni polskiej.  Można było podawać ją jako przekąskę lub jako wykwintne danie. To nic innego, jak wybrane mięso (rybie czy nie), ugotowane i położone na długim półmisku pod grubą warstwą sosu majonezowego. Potrawa ta cieszy(ła) się dużą popularnością przy śniadaniach, obiadach czy kolacjach, na które zapraszani byli goście. 

Aktualnie nazwa majonez przywołuje na myśl jedynie sos. I choć w pierwotnej wersji przepis jest wielu znany, dysponujemy ciekawymi alternatywami. Czym można zastąpić jajka w majonezie? Jest kilka pomysłów: może to być aquafaba – tzw. woda po ciecierzycy – proteina sojowa czy kalafior! My dziś pokażemy Wam, jak zrobić wegański majonez z kalafiora! 

Wartości odżywcze?

Tradycyjny majonez, jak wiadomo, składa się z głównie jajek, które dostarczają organizmowi wiele witamin i minerałów – wśród nich A, D oraz E. Dodatkowo wyróżnić można także cynk, wapń czy żelazo. Są także źródłem aminokwasów i tłuszczu. Obok jajek jest olej – kolejny tłuszcz – tak niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli majonez jest przygotowywany w domu – z wysokiej jakości składników, może wspomagać układ nerwowy, krwionośny, dbać o naszą skórę. Nie można też zapominać, że jest wysoko kaloryczny. 100 g majonezu może dostarczać aż 700 kcal!

W majonezie wegańskim z kalafiora, obok oleju, główne skrzypce gra Pan Kalafior. Badania potwierdzają, że należy on do grupy roślin o najwyższej właściwości przeciwnowotworowej. Kalafior może zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka pęcherza, prostaty, jamy ustnej, gardła czy krtani, co więcej chroni przed wrzodami i pomaga w reumatyzmie. Ponad to, to źródło witaminy C, A, E i K oraz witamin z grupy B.

Przepis na wegański majonez z kalafiora

Potrzebne składniki:

  • 1 kalafior,
  • 3 łyżki stołowe octu jabłkowego,
  • 2 łyżki dobrej intensywnej musztardy (najlepiej bez cukru),
  • ok 1/3 szklanki oleju,
  • sól czarna,
  • świeżo zmielony pieprz,
  • ok. 2 ząbki czosnku

Przygotowanie:

Pierwszym krokiem jest ugotowanie kalafiora – niech będzie ugotowany na miękko! Po ugotowaniu przełóż go do blendera, a wraz z nim 3 łyżki stołowe octu jabłkowego, 2 łyżki dobrej intensywnej musztardy (najlepiej bez cukru), ok. 1/3 szklanki oleju oraz przyprawy. Następnie zmiksuj wszystko na gładką masę.

Gęstość możemy regulować, w zależności od ilości dodanego oleju. Im mniej go dodasz, tym gęstszy będzie majonez. Dopraw go do smaku – po dodaniu większej ilości czosnku stworzysz całkiem niezły sos czosnkowy!

Zastosowanie

Przepis TuKokoszki na wegański majonez jest hitem! Z powodzeniem wykorzystasz go do sałatki jarzynowej, jako dodatek do przekąsek czy dań głównych.

Pozdrawiamy serdecznie,

TuKokoszka Dziobała – więcej o nas

Facebook | Instagram


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *