Może się wydawać, że roślinna dieta lekkostrawna to nie lada wyzwanie. Kuchnie wegetariańska i wegańska, ze względu na duże wykorzystanie surowych warzyw (błonnik) i, np. strączków, nie należą do najlżej obciążających układ pokarmowy. Czy to oznacza, że będąc wege nie możesz jeść lekkostrawnie? Nic bardziej mylnego! To nie zawsze jest kwestia produktu, ale i jego przygotowania. Zacznijmy jednak od samego początku.

Dieta lekkostrawna – jak to wygląda?

W diecie lekkostrawnej bazujemy na produktach, które szybko i łatwo zostaną strawione przez nasz układ pokarmowy, jednocześnie odżywiając organizm. Aby nie obciążać maszyny trawiącej : ) warto zastosować kilka poniższych rad: 

  • posiłki nie powinny być duże – jedz mniejsze objętościowo porcje, ale częściej,
  • obieraj warzywa i owoce oraz pozbądź się wszystkich pestek – to w skórkach jest najwięcej błonnika, a w diecie lekkostrawnej nie jest on naszym przyjacielem,
  • raczej gotuj niż jedz surowe – przegotowane warzywa, np. w formie zup lub kremów będą najdelikatniejsze unikaj smażonych, tłustych potraw, śmietan, sosów,
  • zrezygnuj ze strączków, grzybów, warzyw kapustnych i cebulowych. Papryka i ogórki także mogą się okazać za ciężkie.
  • pełnoziarniste produkty odstaw na półkę – na diecie lekkostrawnej możesz jeść delikatne zboża, białe pszenne pieczywo, kaszę mannę, jaglaną czy kuskus. 
  • ostre przyprawy, mocna kawa, napoje gazowane mogą podrażniać układ pokarmowy i utrudniać trawienie,
  • zrezygnuj z picia alkoholu.

Dieta lekkostrawna – pomysły i przepisy

Ważne w diecie lekkostrawnej jest przygotowanie potraw – polecamy gotowanie, pieczenie lub gotowanie na parze. Jedz zupy bez zasmażek, bez tłustej śmietany. Dodawaj tłuszcze w niedużych ilościach już do przygotowanych potraw, do stosowania na zimno. 
Na wypadek, gdybyście szukali lekkostrawnych dań, przygotowaliśmy kilka pomysłów:

Lekkostrawne śniadanie: budyń z kaszy jaglanej z owocami

Składniki: kasza jaglana, mleko kokosowe, banan, truskawki, borówki

Ugotuj kaszę na części mleka kokosowego do jej miękkości i całkowitego wchłonięcia płynu. Miękką kaszę przełóż do blendera i dodaj resztę mleka oraz banana. Zmiksuj na gładki mus, na wierzch dodaj truskawki i borówki.

Lekkostrawna zupa: Krem z dyni

Składniki: wywar z warzyw (pietruszka, marchew, seler, mała cebula, kawałek pora, czosnek, suszone grzybki, liść laurowy, ziele angielskie, pieprz, sól, woda), marchew, pietruszka, dynia, bazylia, sól, pieprz, imbir

Obierz i gotuj warzywa w wywarze do ich miękkości. Ostudź i zblenduj na mus, dopraw do smaku. Na wierzch dodaj bazylię. 

Lekkostrawny obiad: Makaron z awokado i szpinakiem

Składniki: awokado, makaron (delikatny, najlepiej pszenny/biały), czosnek, szpinak, cytryna, pieprz, sól

Wyjmij miąższ z awokado, dodaj sok z cytryny i czosnek oraz liście szpinaku i szczyptę soli. Wszystko zblenduj na gładką masę. W międzyczasie ugotuj makaron. Po odlaniu połącz razem z przygotowanym sosem. 

Lekkostrawna kolacja: Sałatka truskawkowa z roszponką 

Składniki: truskawki, roszponka, płatki migdałów, ricotta (opcjonalnie, jeśli wege), olej/oliwa, np. olej z awokado, sok z cytryny
Pokrój truskawki na połówki, dodaj roszponkę i – jeśli chcesz – ricottę. Polej odrobinę olejem i sokiem z cytryny. Na wierzch posyp płatkami migdałów.   

Smacznego!

Zamów online catering wegański i wegetariański: https://tukokoszka.pl/zamowienie/#/

Stosujcie mądrze! Pysznego dnia!

TuKokoszka Dziobała

Wegański Catering | TuKokoszka Dziobała Facebook | TuKokoszka Dziobała Instagram


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.