Czosnek – właściwości? To naturalny antybiotyk, roślina o wybitnym leczniczym wpływie na zdrowie. Pomocna w zwalczaniu infekcji. Nie każdy za nim przepada ze względu na specyficzny smak i zapach, jednakże każdy ceni jego właściwości. 

Czosnek właściwości zdrowotne

Czosnek zawiera wiele cennych związków, m.in. aminokwasy, saponiny, cukry, związki śluzowe, witaminy B1, B2, PP, C oraz prowitaminę A. Ponadto znajdziemy w nim sole mineralne (potas, wapń czy magnez), a także rzadkie mikroelementy (kobalt, nikiel czy chrom). Swój zapach czosnek zawdzięcza olejkom eterycznym, które bogate w siarczki i allicynę, dodają mu antybiotykowe właściwości. Czosnek jest silniejszy od penicyliny – ocenia się, że allicyna w nim zawarta przewyższa penicylinę nawet 15 razy pod względem właściwości bakteriobójczych. Co więcej, na antybiotyk z czosnku bakterie dużo wolniej i trudniej się uodporniają. 

Na co pomaga czosnek?

  • zwalcza infekcje wirusowe układu oddechowego,
  • usprawnia pracę układu pokarmowego poprzez zwiększone wydzielanie żółci,
  • zapobiega powstawaniu wzdęć,
  • odmładza – ze względu na bogactwo antyutleniaczy,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita, okrężnicy i żołądka,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • hamuje rozwój bakterii,
  • chroni przed zawałem i udarem.

Czarny czosnek – właściwości, czy to nowa moc?

Koreańska, celowo przetworzona wersja tradycyjnego czosnku. Posiada niezwykłe właściwości i nie smakuje jak znany poczciwy czosnek. Dzięki procesom fermentacji i utleniania, nie tylko podwojona została ilość korzystnych dla zdrowia związków. Ponadto zmienił się smak, który określa się jako nieco słodki, przypominający ocet balsamiczny. Czarny czosnek ma silne działanie antynowotworowe oraz ma korzystny wpływ na kości, tarczycę, układ odpornościowy. Posiadają dużo więcej przeciwutleniaczy niż tradycyjny czosnek, dzięki czemu zwalczają wolne rodniki. Oznacza to, że chronią przed miażdżycą czy chorobami serca.

Po co rozgniatać czosnek przed wykorzystaniem?

Czosnek posiada wiele cennych właściwości – to już wiemy. Niestety, przez niewłaściwe jego przygotowanie, tracimy znaczną ich część. Co robić, by czerpać z niego, jak najwięcej?Naukowcy – ale tym razem nie amerykańscy – izraelscy odkryli, że allicyna powstaje na wskutek połączenia się alliny i allinazy. Może się to zadziać tylko wtedy, gdy zgniatamy lub gryziemy ząbki czosnku. Łączenie się tych związków w allicynę trwa kilka minut. Jeśli zjadamy go w formie surowej, wykorzystamy jego lecznicze właściwości w pełni. Natomiast w przypadku podgrzewania, radzi się odczekać ok. 10 minut. Warto zadbać także, aby unikać rozgniatania go metalowymi narzędziami. 

Zamów online catering wegański i wegetariański: https://tukokoszka.pl/zamowienie/#/

Stosujcie mądrze! Pysznego dnia!

TuKokoszka Dziobała

Wegański Catering | TuKokoszka Dziobała Facebook | TuKokoszka Dziobała Instagram


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.