fbpx

Ostatnio przedstawialiśmy Wam różne sposoby na oczyszczenie organizmu z wykorzystaniem postu lub głodówki. Jednym z nich był bardzo znany i lubiany post warzywno-owocowy autorstwa dr Ewy Dąbrowskiej. Chcemy dziś powiedzieć o nim nieco więcej!
Poniżej mini rozkład artykuły, by ułatwić Wam poruszanie się po nim 😊
1. Czym jest post wg dr Dąbrowskiej?
2. Kto może, a kto nie powinien stosować tej diety?
3. Jak się przygotować (jakie badania) Jak przeprowadzić post? Jakie produkty są dozwolone, a jakie zakazane?
4. Co dalej?
5. Dieta post warzywno-owocowy u Tukokoszka Dziobała

post warzywno-owocowy koszyk z warzywami

Post warzywno-owocowy wg Dąbrowskiej – wprowadzenie

Dieta post warzywno-owocowy opracowana została wiele lat temu przez dr Ewę Dąbrowską, wieloletniego lekarza klinicznego z doświadczeniem leczenia chorób wewnętrznych. Autorka postu w czasie swojej praktyki obserwowała, że tradycyjne leczenie farmakologiczne często usuwa jedynie objawy danej choroby. Niestety jednocześnie nierzadko powoduje skutki uboczne. Wtedy też zainteresowała się leczeniem żywieniowym, upatrując przyczynę wielu chorób cywilizacyjnych właśnie w sposobie odżywiania.

Początek w odkrywaniu tej metody leczenia miał miejsce, kiedy doktor Dąbrowska leczyła pacjenta w krytycznym stanie zdrowotnym. Cierpiał on okropne bóle serca, miał otyłość, chorobę wieńcową, nadciśnienie. Operacja nie wchodziła w grę – należało działać inaczej. Zainspirowana praktyką innego, szwajcarskiego lekarza, w rezultacie zaproponowała swojemu pacjentowi głodówkę, a po kilku dniach dodała wyłącznie surówki.

Efekt zaskoczył wszystkich

Po kilkudniowej kuracji pacjent pozbył się bólu i obrzęków, stracił kilka kilogramów, a jego ciśnienie unormowało się. Po wyjściu ze szpitala regularnie prowadził post warzywno-owocowy, zmienił nawyki żywieniowe i zaczął żyć normalnie. Bez bólu.

post warzywno-owocowy papryka

Czym jest post warzywno-owocowy?

Post warzywno-owocowy to jeden z etapów, prowadzących do odzyskania zdrowia. Poprzedza go etap przygotowawczy, polegający na stopniowej eliminacji poszczególnych grup produktów, np. mięsa, kawy, nabiału. Ostatni etap obejmuje stopniowe przejście do pełnowartościowego odżywiania.

Etap drugi, tj. post właściwy polega na jedzeniu samych niskoskrobiowych warzyw i niskocukrowych owoców. Jest kuracją oczyszczającą. Uruchamiającą procesy autofagii, w czasie których organizm pozbywa się zwyrodniałych komórek i zamienia je na glukozę. A ta jest niezbędna w prawidłowej pracy mózgu i serca. Proces autofagii służy odbudowie nowych i zdrowych komórek, podczas postu regenerują się tkanki, cofają blizny oraz zwyrodnienia. Organizm się normalizuje, odświeża, odmładza, leczy (Ohsumi, 2016).

Skuteczność metody potwierdzają historie tysięcy osób, które w wyniku przeprowadzonego postu odzyskały zdrowie. Takich historii znajdziecie wiele na grupach dedykowanych postowi na Facebooku, w książkach i materiałach doktor Dąbrowskiej.

post warzywno-owocowy rzodkiewka sałatka

Kto może stosować post warzywno-owocowy?

Post oczyszczający może przeprowadzić każdy, kto pragnie oczyścić swój organizm. Dieta ta pomaga pozbyć się toksyn, zregenerować, dodatkowo zadbać o odporność, pozbyć się chorób cywilizacyjnych czy zmienić nawyki żywieniowe. I choć to nie jest dieta odchudzająca – podczas postu traci się również wiele kilogramów. Dieta warzywno-owocowa pomoże także ustabilizować poziom cukru we krwi, ciśnienie, ustabilizuje metabolizm. Do chorób leczonych za pomocą żywienia w opisywanej kuracji najczęściej należą, m.in. zwyrodnienia i zapalenia stawów, zaćma, paradontoza, łuszczyca, wrzody, alergie, astma, nawracające przeziębienia, anginy, zapalenia migdałków, miażdżyca, zakrzepica, nadciśnienie, otyłość oraz nadwaga oraz wysoki poziom cholesterolu. Skonsultuj to z lekarzem!

Postu warzywno-owocowego nie powinny przeprowadzać osoby, które obawiają się tego rodzaju diety. Stres ma niekorzystny wpływ na możliwości samoleczenia organizmu, co powinno być celem postu. Dodatkowo, dieta jest niewskazana dla osób z problemami tarczycy (nadczynność), niedoczynnością nadnerczy, niedoczynnością wielonarządową, chorobami nowotworowymi oraz depresją. Warto jednak wszelkie wątpliwości omówić ze swoim lekarzem.

Szczegółowe wskazania i przeciwskazania stosowania postów oczyszczających i głodówek opisywaliśmy szerzej w poprzednim artykule, który można przeczytać tutaj.

post warzywno-owocowy ogórki w słoiku

 Jak przeprowadzać post? Zasady postu warzywno-owocowego

Post wg dr Dąbrowskiej powinien być stosowany okresowo, a jego długość nie powinna przekraczać 6 tygodni. Jest oparty o warzywa niskoskrobiowe i niskocukrowe owoce. Zaleca się jeść je na surowo, w postaci surówek lub jako zupy warzywne, przyprawiane ziołami czy w formie warzyw duszonych i pieczonych, kiszonych, czy jako soki i koktajle. Podczas postu totalnie eliminujemy źródła białek i tłuszczy, a więc zapominamy o roślinach strączkowych, ziarnach zbóż, słodkich owocach. Do przygotowywanych potraw nie wolno zatem dodawać tłuszczu, śmietany ani żadnych innych dodatków, niebędących warzywami 😉 i owocami z poniższych list.

Dozwolone warzywa na poście warzywno-owocowym:

  • korzeniowe: seler, pietruszka, burak, chrzan, rzodkiew, rzepa i marchew,
  • cebulowe: cebula, czosnek, por,
  • psiankowate: papryka i pomidor,
  • dyniowate: cukinia, ogórki, dynia i kabaczek,
  • kapustne: kapusty: biała, czerwona, włoska, kalafior, kalarepa, pekińska, lodowa, zioła

Dozwolone owoce na poście wg doktor Ewy Dąbrowskiej:

  • jabłka,
  • cytryny,
  • grapefruity
post warzywno-owocowy  skrzynka z warzywami

Zaktualizowana lista produktów dozwolonych podczas postu dopuszcza także spożywanie innych owoców. Należą do nich: kiwi, pomarańcza, granat, owoce sezonowe (porzeczki, wiśnie, jagody, maliny, śliwki, borówki amerykańskie). Zwraca się jednak uwagę na podwyższony indeks glikemiczny wymienionych owoców, dlatego też powinny one stanowić jedynie śladowy element postu. W naszym cateringu nie stosujemy ich w ogóle – bazując na naszym doświadczeniu obserwujemy, że bez tych owoców, dużo lepiej przechodzimy post (nie odczuwa się głodu, łatwiej wytrwać do końca).

Podczas postu nie można zapominać o piciu – aby wspomóc proces oczyszczania, warto często sięgać po warzywne, świeżo wyciskane soki – z jarmużu, natki pietruszki, selera naciowego, szpinaku, itp. Dodatkowo polecane są zioła (pokrzywa, skrzyp, rumianek), zielona herbata oraz dużo wody – może być z cytryną, imbirem, kurkumą 😊 Świetnie sprawdzą się też soki z kiszonek – burak, kapusta czy ogórki – to bomby witaminowe!  ZDECYDOWANE NIE natomiast mówimy kawie, czarnej i mocnej herbacie, alkoholowi oraz – choć to nie napój – PAPIEROSOM!

Kolejnym wspomagaczem kuracji jest umiarkowana aktywność fizyczna. 😊 Bieganie, masaże, fitness, gimnastyka – to tylko nieliczne z przykładów. Poleca się też zadbać o ducha, gdyż post doktor Dąbrowskiej ma również duchowy wymiar.

Jak się przygotować?

post warzywno-owocowy sałatka warzywna

Zanim zdecydujesz się na poszczenie warzywno-owocowe, zdobądź odpowiednią wiedzę na ten temat! Poczytaj historie innych ludzi, zadbaj o odpowiednią liczbę przepisów, naucz się tego, co możesz, a czego nie wolno Ci jeść – lub wydrukuj listę w widocznym miejscu, np. na lodówce. Pamiętaj też o tym, by nie rozpoczynać poszczenia z dnia na dzień! Stopniowo ograniczaj poszczególne grupy produktów, wyłączając z diety przetworzoną żywność, mięso, nabiał, kawę, itp. Zanim zaczniesz, zrób podstawowe badania, przede wszystkim morfologię, poziom glukozy, lipidogram oraz dodatkowo przebadaj się pod kątem chorób lub dolegliwości, które występują w Twojej rodzinie (np. cukrzyca), by wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do przeprowadzenia diety.

Post właściwy – na co się przygotować?

Podczas postu organizm się oczyszcza, a więc warto się przygotować na tzw. kryzysy ozdrowieńcze, będące zwykle nasileniem objawów dotychczasowych lub przeszłych chorób. Kryzysy te mogą przybierać różne formy: bóle stawów, migrenowych bólów głowy, pojawiających się zmian skórnych, zmęczenia, bólu kości, bolących miejsc po ranach, obiciach, wypadkach. Podczas postu może pojawić się także gorączka, wymioty, katar, bóle gardła, wielomocz oraz częstsze oddawanie stolca – szansa na pozbycie się kamieni kałowych.

Kryzysy mogą występować w pierwszej fazie oczyszczania (do 1 tygodnia postu) oraz na późniejszym etapie – ich intensywność zależy od ilości toksyn i złogów w organizmie.

post warzywno-owocowy torba z warzywami

Koniec to tak naprawdę dopiero początek

Po przeprowadzonym, maksymalnie 42-dniowym, oczyszczeniu czas na odpowiedzialne i właściwe wyjście z postu, tj. powrót do pełnowartościowego żywienia. To od tego, czy etap ten zostanie przeprowadzony w sposób prawidłowy, uzależnione jest utrzymanie efektów oczyszczania i kontynuowanie procesu samoleczenia. Nie polecamy zatem po ukończonym poście zajadać ulubionych ciastek i zapiekanek 😊

Idealnym scenariuszem po przeprowadzonym poście byłoby pozostać na diecie wg zasad zdrowego odżywiania.

Niedawno pojawiła się nowa metoda wychodzenia, polegająca na utrzymaniu organizmu w stanie ketozy. Z pomocą przychodzą jajka i ryby – które poleca się jeść tuż po skończeniu postu. Z wiadomych względów nie stosujemy tej metody w naszym cateringu 😊

Post warzywno-owocowy u TuKokoszka Dziobała

Zafascynowani fenomenem postu wg dr Dąbrowskiej, stworzyliśmy swoją wersję diety warzywno-owocowej w formie cateringu dostarczanego pod Wasze drzwi. W naszej ofercie posiadamy 3 etapy oczyszczenia oraz tzw. przypominajkę, tj. postne środy:

post warzywno-owocowy talerz

Etap 1: Wprowadzenie do postu – trwający od 3 do 7 dni, w zależności od sposobu dotychczasowego odżywiania. Stopniowo zmniejszamy kaloryczność (od 1500 lub 1200) i ograniczamy poszczególne grupy produktów, by przygotować organizm do oczyszczania i kaloryczności 600. Składa się z 5 posiłków, z których dwa to zupa i koktajl.

Etap 2 post warzywno-owocowy – od 7 do 42 dni – przeprowadzany wg zasad post dr Ewy Dąbrowskiej. Podobnie, jak w wprowadzeniu, oferujemy opcję 5-cio posiłkową, z zupą i koktajlem. Kaloryczność dzienna nie przekracza 600 kcal.

Etap 3: Wyjście z postu – powrót do pełnowartościowego żywienia – od 7 do 42 dni – długość tego etapu powinna być taka sama, jak etapu 2. Jest to stopniowe przyzwyczajanie organizmu do jedzenia, zwiększania kaloryczności, rozszerzania gamy produktów (w wegańskim zakresie 😊).

Postne środy – oferujemy możliwość poszczenia jeden dzień w tygodniu w ramach przypominajki 😊

Sprawdź nasze przykładowe menu na każdym etapie

Stosujcie mądrze! Pysznego dnia!

TuKokoszka Dziobała

Wegański Catering | TuKokoszka Dziobała Facebook | TuKokoszka Dziobała Instagram

Kategorie: Dieta

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *