Zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak, to bogactwo minerałów i witamin. Posiadają wiele żelaza, potasu, witamin z grupy B, a także sporo błonnika. Są nisko kaloryczne, nie tuczą, a ponadto zwiększają odporność! Co więcej, jedzenie zielonych warzyw zapobiega wielu chorobom, m.in ze względu na właściwości przeciwzapalne! Przygotowaliśmy dla Was listę TOP 3 zielonych warzyw liściastych, które pod względem wartości odżywczych po prostu wymiatają! 

Koks wśród liści – jarmuż

Niesamowitym liściem jest jarmuż, będący na pierwszym miejscu pod względem gęstości odżywczej pokarmu. Oznacza to tyle, że jest jednym z najbardziej odżywczych warzyw w świecie przy niewielkiej kaloryczności. Jarmuż jest kapustą, która, zanim odkryto jej bogactwo, służyła często, jako ozdoba talerzy i półmisków. Jarmuż posiada właściwości antyrakowe ze względu na dużą ilość przeciwutleniacza – sufloranu. Ponadto posiada także karotenoidy (jak szpinak) oraz chlorofil, witaminy K, potas, a nawet wapń. Jarmuż stoi (na trzecim miejscu) na podium w zawodach  dot. zawartości witaminy C razem z natką pietruszki i papryką. Ze względu na wysoką zawartość witaminy A wspiera leczenie oczu 🙂 Jarmuż to także goitrogeny – owiane złą sławą ze względu na ich niekorzystną właściwość, obniżającą stężenie jodu we krwi. Osoby z Hashimoto mogą być spokojne – jarmuż możecie spożywać w dowolnych ilościach, jeśli kontrolujecie i skomplementujecie jod.  

Szpinak – nie tylko Papaj

Szpinak może kojarzyć się z Papajem i jego niesamowicie szybko rosnącymi mięśniami po zjedzeniu puszki ze szpinakiem. Wiemy, że tak się nie dzieje, nie mniej jednak, skuszeni wielkimi mięśniami osobnicy, niech jeść go nie przestają! Wszak ten jegomość ma wiele innych kuszących wartości. 

Szpinak to:

  • właściwości lecznicze: antynowotworowe i antymiażdżycowe – dzięki witaminie C, luteinie oraz beta-karotenowi – tak zwanych przeciwutleniaczy,
  • skarbnica żelaza – świetnie wspiera leczenie anemii,
  • pomoc dla osób z nadciśnieniem krwi i ze złym poziomem złego cholesterolu, a także…
  • bogactwo witamin dla kobiet w ciąży: liście szpinaku zawiera witaminę K, E, kwas foliowy oraz witaminy z grupy B. 
  • szczawiany – przez co staje się niewskazany dla osoby z kamicą nerkową.

Chińska kapusta Pak choi (kapusta chińska)

Chińska kapusta Pak choi (kapusta chińska) – to kolejne źródło niesamowitych wartości odżywczych. Posiada składniki, które opóźniają procesy starzenia się organizmu. Są to, m.in. witaminy C i A, a także flawonoidy i kwasy fenolowe. Wszystkie razem niesamowicie chronią nas przed wolnymi rodnikami – co ma też duże znaczenie w profilaktyce nowotworowej. Pak choi reguluje ciśnienie, działa przeciwzapalnie, a także jest źródłem żelaza, potasu, kwasu foliowego, magnezu oraz kwasów tłuszczowych Omega-3!

Szpinak

1. Grotto D., 101 produktów dla zdrowia i życia, peł. Olejnik D., wyd. Vesper, Poznań 2010

Zamów online catering wegański i wegetariański: https://tukokoszka.pl/zamowienie/#/

Stosujcie mądrze! Pysznego dnia!

TuKokoszka Dziobała

Wegański Catering | TuKokoszka Dziobała Facebook | TuKokoszka Dziobała Instagram


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *