Obecne ceny cukru zniechęcają do zakupu! I dobrze! 

Statystyczny Polak zjada go aż 40 kg rocznie wg danych GUS. Inne dane donoszą (lekarze z PPOZ), że jemy 24 łyżeczki cukru dziennie (dorośli), a polskie dzieci zjadają go najwięcej w Europie! Aż 19 łyżeczek na dzień! 

Puste kalorie w cukrze

Mowa tu o cukrze spożywczym, rafinowanym, najczystszej sacharozie! Cukier ten nie może się pochwalić żądnymi wartościami odżywczymi – dostarcza organizmowi jedynie puste kalorie! A jest ich aż ok. 400 w 100 gramach! 

Słodzimy nim herbatę, kawę. Jest dodawany do napojów, płatków, przekąsek, słodyczy i deserów. 

Wpływ cukru na zdrowie

Zbyt duża ilość cukru w diecie może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Badania wskazują na silny związek takiej diety z otyłością, chorobami serca, cukrzycą, nadciśnieniem, a nawet nowotworami. 

Warto więc ograniczyć jego spożywanie do minimum. 

Zwłaszcza, że to wcale nie oznacza rezygnacji ze słodkiego smaku. Jest mnóstwo alternatyw, zdrowszych i mniej kalorycznych. 

Nie płać 8 zł za cukier rafinowany, zacznij słodzić w zdrowszy sposób. 

Ksylitol – zamiennik cukru dla cukrzyków

Zastępniki cukru – alternatywne sposoby słodzenia

 Ksylitol – substytut cukru

Pozyskiwany jest z brzozy. Przypomina cukier smakiem i wyglądem, ale ma dużo niższy indeks glikemiczny wynoszący 7 oraz ma mniej kalorii (240 kcal w 100 g). 

Ten rodzaj cukru nie fermentuje w jamie ustnej, dzięki czemu nie szkodzą zębom, jak zwykły cukier, a nawet przedziwdziałają próchnicy. 

Duże ilości ksylitolu mogą doprowadzić do biegunki. I, co ważne, jest wysoce toksyczny dla psów. Warto zadbać o to, by ukochany czworonóg nie miał do niego dostępu.

 Erytrol – substytut cukru dla diabetyków

Tak, jak ksylitol należy do polioli (alkoholi polihydroksylowych). Powstaje podczas fermentacji glicerolu.

Nie jest tak słodki, jak cukier rafinowany, ale za to nie ma kalorii oraz jego IG wynosi 0. Jest to idealna alternatywa dla diabetyków. 

W odróżnieniu do ksylitolu, nie powoduje biegunki przy spożyciu większej ilości. 

 Stewia – naturalny zamiennik cukru

To naturalny, pozyskiwany z liści południowo amerykańskiego krzewu, słodzik. Ten roślinny substytut cukru może być wyekstrahowany z jednego z dwóch związków zwanych glikozydami — stewiozydu i rebaudiozydu. Związki te nie zawierają żadnych kalorii, są do 450 razy słodsze od cukru, ale mogą smakować nieco inaczej niż cukier.

Zamiennik cukru rafinowanego – daktyle

Daktyle – naturalna słodycz do wypieków

Daktyle to suszone owoce palmy daktylowej – choć nie trzeba ich za długo przedstawiać🙂 . Te słodkie, ciągnące się owoce w przeciwieństwie do rafinowanego cukru i wielu innych słodzików, są dobrym źródłem składników odżywczych, w tym błonnika, potasu, magnezu, manganu, witaminy B6 oraz przeciwutleniaczy karotenoidowych i polifenolowych.

Ze względu na ich słodki smak używa się ich zamiast cukru w przepisach na batony energetyczne, ciasta i ciasteczka. Co więcej, można je mieszać do smaku domowych mlek orzechowych i koktajli. Niektórzy robią z daktyli gęstą pastę (mus), która może być używana jako zamiennik 1 do 1 dla cukru rafinowanego.

Daktyle są bogate w kalorie i naturalne cukry, ale badania wskazują, że nie wpływają one znacząco na poziom cukru we krwi, tak jak cukier stołowy, nawet u osób z cukrzycą. Mimo wszystko zalecamy tu ostrożność.

Owoce – moc witamin i minerałów do słodzenia

Zastąpienie cukru musem jabłkowym — lub przecierem z innych owoców, takich jak banany — to doskonały sposób na zmniejszenie spożycia cukru rafinowanego. Warto wykorzystywać owoce w przepisach na ciasta, ciasteczka, babeczki i pieczywo.

Wszystkie owoce oferują korzyści zdrowotne ze względu na swoje składniki odżywcze. Na przykład banany są bogate w kwas foliowy, mangan, magnez oraz witaminy B6 i C.

W kolejnym tygodniu podrzucimy Wam przepisy na dżemy bez cukru!

Miód

Gęsty, złocisty płyn wytwarzany przez pszczoły miodne. Zawiera śladowe ilości witamin i minerałów, a także bogactwo związków roślinnych, które zapewniają działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające.

Związki miodu, takie jak polifenole miodowe, mogą pomóc w modulowaniu stanu zapalnego w organizmie. Miód ma również nieco niższy indeks glikemiczny (IG) niż cukier spożywczy.

Warto pamiętać, że wszystkie prozdrowotne wartości miodu znikają powyżej 40°C. Jeśli stosujesz przy przeziębieniu, nie dodawaj go do gorącej herbaty.

Miód

Jak widzicie, sposobów na zdrowsze słodzenie jest wiele, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie.

Zamów online catering wegański i wegetariański: https://tukokoszka.pl/zamowienie/#/

Stosujcie mądrze! Pysznego dnia!

TuKokoszka Dziobała

Wegański Catering | TuKokoszka Dziobała Facebook | TuKokoszka Dziobała Instagram

Kategorie: Dieta

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.