Dieta Hashimotko Tukokoszka

Dieta Hashimotko

Dieta w chorobach autoimmunizacyjnych ma pierwszorzędne znaczenie. Właściwe odżywianie jest podstawą dla zdrowego funkcjonowania każdego organizmu. Bardzo ważne jest czym się odżywiamy. Każdy posiłek to dostarczanie organizmowi paliwa. Nasze funkcjonowanie jest uzależnione od jego jakości i ilości.

Przygotuj swoje ciało na dietę Hashimotko

Jakie są przyczyny tej choroby?

Przyczyny Hashimoto, to przede wszystkim predyspozycje genetyczne oraz czynniki środowiskowe i żywieniowe, które aktywują proces autoimmunologiczny m.in. przebycie infekcji wirusowej lub bakteryjnej, stres, palenie papierosów, napromieniowanie zewnętrzne, leczenie jodem radioaktywnym, niedobór selenu w diecie, nadmiar jodu w diecie, alergeny pokarmowe. Czy istnieją objawy choroby Hashimoto?

Zwykle nie. Zaobserwować można natomiast zmiany związane z aktywnością tarczycy. Początkowo możliwe są krótkotrwałe symptomy jej nadczynności jednak w ostateczności, w wyniku procesu zapalnego, rozwija się niedoczynność tarczycy z różnym stopniem nasilenia. Gdyby spojrzeć z innej strony, to właśnie choroba Hashimoto jest najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy i to ona daje zauważalne objawy, do których należą głównie:

Ogólne spowolnienie organizmu – znużenie, senność, niechęć do podejmowania aktywności (umysłowej i fizycznej), przewlekłe zaparcia. Warto jednak wcześniej sprawdzić czy to nie przemęczenie, niewyspanie czy nieodpowiednia dieta

Sucha skóra – szczególnie w obrębie kolan i łokci

Nadmiernie łamliwe paznokcie i suche, wypadające włosy

Obrzęki – początkowo powiek czy twarzy, następnie reszty ciała

Zwiększenie masy ciała, czasami przy zmniejszonym apetycie i niewynikające ze zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że wszelkie zaburzenia hormonalne nie muszą się ograniczać tylko do jednego gruczołu, ale też to, co wydaje nam się objawami danej jednostki chorobowej może maskować inne schorzenie. Zawsze należy skonsultować się z lekarzem, który przeprowadzi diagnostykę różnicową wykluczającą inne choroby, a także zleci wykonanie niezbędnych badań (zwykle TSH – hormon tyreotropowy, ft4 – tyroksyna oraz aTPO – miano przeciwciał przeciwko peroksydazie tarczycowej). Zazwyczaj to właśnie symptomy rozwijającej się wiele miesięcy niedoczynności tarczycy, kierują chorą osobę (kilkakrotnie razy częściej kobietę niż mężczyznę) do endokrynologa. Tam z wynikami, po dodatkowym przeprowadzeniu USG otrzymuje diagnozę: „Hashimoto”.
Dieta w chorobie Hashimoto odgrywa istotną rolę. W diecie osoby z Hashimoto powinny znajdować się produkty zawierające goitrogeny, powszechnie nazywane złodziejami jodu. Goitrogeny mają bardzo drogocenny wpływ na układ odpornościowy u osób z Hashimoto. Spożywaj produkty bogate w błonnik. Choroba Hashimoto powoduje, że perystaltyka jelit jest nieco spowolniona, dlatego błonnik jest dla nich ratunkiem. Związek ten pobudza nasze jelita do pracy, usuwa toksyny z organizmu oraz sprawia, że czujemy się syci (ułatwia to tym samym odchudzanie!). U pacjentów z tą chorobą błonnik spożywany może być nawet w porcji dwukrotnie większej niż przewiduje dzienna dawka.

Dużą ilość błonnika znajdziemy między innymi w:
bananach
jabłkach
burakach
marchwi
awokado
migdałach
kiełkach
karczochach

Jak powszechnie wiadomo białko to bardzo ważny czynnik, który wpływa na budowę mięśni i komórek w naszym organizmie. Oprócz tego pomaga w utrzymywaniu odpowiedniej wagi i długo magazynuje się w żołądku. Jednak nie każde białko okazuje się korzystne dla osób z chorobą Hashimoto. Powinny one unikać mleka, jogurtów czy twarogu, ponieważ niedoczynności tarczycy bardzo często towarzyszy nietolerancja laktozy. Konsekwencją nietolerancji są przykre wzdęcia, ciągłe oddawanie gazów, uczucie pełności. Produkty zawierające goitrogeny.

Poniżej przedstawiono szereg produktów zawierających wyżej wspomniane goitrogeny, które mogą spożywać osoby z Hashimoto:
brukselka
brokuły
kalarepa
gorczyca
brzoskwinie
truskawki
rzodkiewki
rzepa
szpinak
bataty
orzeszki pinni
siemię lniane
kalafior
kapusta pekińska
jarmuż
pędy bambusa
chrzan
gruszki

Dobre węglowodany

Osoby z Hashimoto powinny unikać w swojej codziennej diecie cukrów prostych, które znajdują się chociażby w naszych ukochanych batonikach, cukierkach i czekoladach – szybko odkładają się one w tkance tłuszczowej. Dobre dla naszego organizmu są za to węglowodany złożone, które znajdziemy między innymi w fasoli, kaszach czy soczewicy. Do oporu możemy jeść różne zielone sałaty, czy owoce i warzywa.

Dieta Hashimoto nie powinna zawierać:

gotowych wędlin (kiełbasy, parówki), ponieważ prawie wszystkie z nich zawierają soję, która niekorzystnie wpływa na osoby z Hashimoto
soi – kotlety sojowe, flaczki sojowe, olej sojowy
lecytyny sojowej
glutenu – nietolerancja na gluten powoduje celiakię, która z kolei niszczy kosmki w jelicie odpowiedzialne za wchłanianie oraz trawienie pokarmów.

Nietolerancja zwiększa się u osób chorujących na Hashimoto, dlatego najlepszym wyjściem jest zapobiegawcze wyeliminowanie glutenu z diety, aby uniknąć przykrych konsekwencji. Pszenny gluten należy całkowicie usunąć z diety, ponieważ odpowiedź immunologiczna na gluten może trwać nawet do pół roku.

Należy także unikać:
alkoholu
kawy
herbaty
orzechów
ryżu
kukurydzy
pomidorów
jagód goji
papryki

Hashimotko

Ilość Kcal1 dzień/ zł5 dni/ zł10 dni/ zł15 dni/ zł
120056280550810
150058290570840
180060300590870
200063315620915
250065325640945