Rozdzielna

Ktokolwiek słyszał, ktokolwiek wie… Już od teraz możesz łączyć ze sobą ulubione składniki, ćwiczenia i cieszyć się nową, zgrabną i zdrową sylwetką. Chudnij w oczach dzięki diecie wg. Dr Williama Howarda Haya oraz dr Michała Tombaka.

Przygotuj swoje ciało na dietę Rozdzielną

Dieta rozdzielna zakłada nie łączenie białek i węglowodanów w posiłkach. Według twórcy, dr Haya, inny jest czas trawienia produktów białkowych i węglowodanowych (w tym skrobi), stąd też nie powinno się ich spożywać równocześnie w czasie jednego posiłku. Tak więc, twórcy diety podzielili produkty spożywcze na trzy grupy:

neutralną (warzywa (bez ziemniaków), nasiona, kiełki, orzechy, oleje i oliwy, kawa, herbata, śmietanka do kawy, masło, sery o zawartości tłuszczu powyżej 60%, kwaśne produkty mleczne, biały ser, surowe i wędzone przetwory mięsne, surowe i wędzone ryby, zioła, przyprawy, oliwki, grzyby, żółtka jaj, żelatyna, alkohole etc.)

białkową (mięso*, ryby*, owoce morza, jajka*, nabiał*, rośliny strączkowe, owocowe herbaty, owoce jagodowe, owoce pestkowe, cytrusy, winogrona, wytrawne wino etc.)

* z wyłączeniem produktów danego typu z grupy neutralnej

węglowodanową (pieczywo, kasze, ryż, muesli, ziemniaki, kukurydza, cukry, banany, suszone owoce, figi, daktyle, produkty mączne etc.) To, czego nie wolno robić, to,. przede wszystkim, łączenie produktów z grupy białkowej i grupy węglowodanowej. Produkty z grupy neutralnej, jak sama nazwa wskazuje, łączyć można z jedną i drugą grupą.

Zasada niełączenia dotyczy również produktów z poszczególnych grup. Każdy rodzaj białka czy węglowodanów należy jeść osobno. Na przykład, decydując się na posiłek białkowy, należy pamiętać, aby nie mieszać ze sobą różnych rodzajów białek, np. mięsa (najlepiej, aby było pieczone lub grillowane, a nie smażone) lub ryb nie można łączyć z warzywami strączkowymi, a jajek z mlekiem. Każdy rodzaj białka należy jeść osobno. Produkty zawierające ten składnik odżywczy najlepiej spożywać na kolację, nie później niż 2 godziny przed snem. Podobna zasada dotyczy węglowodanów, tzn. nie należy mieszać w jednym posiłku różnych rodzajów węglowodanów (np. chleb z dżemem, owsianka z dżemem), gdyż spowoduje to wzrost apetytu.

Spożywając tłuszcze, należy zachować umiar. Limit to 25-30 g (2-3 łyżki) oleju roślinnego dziennie.

Wszystkie procesy w organizmie są oparte na naturalnym prawie przeciwieństw — parzystości (lewa i prawa ręka, lewa i prawa półkula mózgowa itd.). W naszym organizmie znajdują się dwa bardzo ważne pierwiastki, to sód i potas. Posiadają różne właściwości i różnie (każdy inaczej) działają na wymianę płynów w organizmie (na gospodarką wodną). Proporcja między tymi pierwiastkami powinna wynosić: Na:K – 1 :20. Zaburzenie równowagi w tę, czy drugą stronę, zakłóca procesy życiowe w organizmie. Dlatego też należy szukać „złotego środka”. Jeśli twierdzicie, że puchniecie, odczuwacie nadmiar wody w organizmie, powinniście spożywać produkty z dużą zawartością potasu. groch, kabaczki, zielony groszek. Jeśli na odwrót, to starajcie się jeść więcej produktów, które zatrzymują wodę w organizmie (oliwa, dynia, gruszki, maliny, porzeczki. marchew, jabłka, morele, pomidory, kasza jaglana, kasza gryczana, owies). Idealną proporcję sodu i potasu posiadają: ziemniaki, czereśnie, ogórki i kapusta.

Produkty z grupy węglowodanowej trawimy inaczej niż produkty białkowe. Gdy trafiają one do żołądka razem, cały układ pokarmowy zostaje niepotrzebnie obciążony. Soki trawienne kwaśne i zasadowe są produkowane równocześnie i nawzajem się neutralizują.  Nieprawidłowo strawiony pokarm zaczyna fermentować, co staje się przyczyną wielu dolegliwości: gazów, wzdęć, zgagi, zaparć, migren, problemów z cerą etc.
Ryzyko toksemii, czyli skrajnego zatrucia organizmu, automatycznie wzrasta. Dodatkowo, nieprawidłowe łączenie produktów powoduje, że po posiłku jesteśmy senni, co źle wpływa na cały rytm dnia. Dieta rozdzielna ma sobie właśnie z tymi problemami poradzić.

Poza tym, dieta rozdzielna może być z powodzeniem stosowana przez osoby walczące z nadmiarem zbędnych kilogramów. Organizm, który odzyskuje stan harmonii, nie jest zatruty toksynami etc., a jego układ pokarmowy może w pełni przyswajać dostarczane w pożywieniu substancje odżywcze i witaminy, szybciej spala zapasy tkanki tłuszczowej. Pozbywamy się również, dzięki niej, problemów z zaparciami, zatrzymywaniem wody (a co za tym idzie, cellulitem!), mamy wystarczająco dużo energii, by zażywać aktywności fizycznej, co tylko przyspiesza cały proces odchudzania. Dieta rozdzielna jest skuteczna, ale nie na tyle restrykcyjna, by niosła za sobą ryzyko tzw. napadu na lodówkę, gdy nie wytrzymamy odmawiania sobie ulubionych przysmaków, a ponieważ jest sposobem odżywiania na całe życie, ryzyko efektu jojo już nas nie dotyczy.

Dieta rozdzielna ma tak wiele partykularnych zalet,. że nie sposób, od tak, je wszystkie wymienić. Część prozdrowotnych właściwości wynika z niej bezpośrednio, część- pośrednio. Jednakże to, co jawi się jako oczywiste po dokonaniu analizy sposobu funkcjonowania ludzkiego układu pokarmowego, to fakt, ze jest ona najmniej obciążającym jego organy sposobem odżywiania. Jeśli, przy okazji, nie trzeba sobie na niej odmawiać przyjemności, a tylko w pewien sposób je ze sobą łączyć, czemu nie przyjąć jej zasad do serca? Dieta rozdzielna jest odpowiednim sposobem żywienia dla wszystkich, gdyż łatwo uzgodnić jej zasady nawet z bardzo specyficznymi zaleceniami, do których stosować się muszą przewlekle chorzy na różnego rodzaju choroby.

Rozdzielna

Ilość Kcal1 dzień/ zł5 dni/ zł10 dni/ zł15 dni/ zł
120057285560825
150059295580855
180061305600885
200063315620915
250067335660975
3000723607101050