Choć słońce za oknem ostatnio porządnie przygrzewa, nie ma co się oszukiwać – mamy jesień! Liście zaczęły się przebierać w złoto-pomarańczowe barwy, a wieczorami chłodny wiatr zapowiada nadchodzącą zimę. To okres kichów, apsików, bolących gardeł. A także wyprowadzania nierzadko najcięższych dział przeciwko naszemu wrogowi  – przeziębieniu! Naszym ulubionym sposobem radzenia sobie, nie tylko w różnych stanach chorobowych, ale także zapobiegawczo, jest stosowanie odpowiedniej diety, bogatej w TOP przyprawy, zioła i dodatki! 😊

Pierwszą pozycją na naszej liście jest kurkuma – kojarzona przede wszystkim z kuchnią indyjską. To świetny dodatek do wielu dań, zwłaszcza wysokobiałkowych, ze względu na jej nieocenioną pomoc w ich trawieniu. To tej niesamowitej przyprawie poświęcony jest ten artykuł. Aby ułatwić Wam korzystanie z naszego mini poradnika, stworzyliśmy spis treści.

Z tego artykułu:

  1. Dowiesz się, jakie właściwości zdrowotne wykazuje kurkuma, jak wpływa na nasze narządy, jakie procesy usprawnia i dlaczego nazywana jest przyprawą długowieczności;
  2. Sprawdzisz, jak ją prawidłowo stosować, aby jej działanie było skuteczne, czy warto pomyśleć o suplementacji;
  3. Poznasz kilka prostych przepisów z wykorzystaniem kurkumy w codziennej diecie, a także
  4. Poznasz kilka wartych zapamiętania ciekawostek o kurkumie 😁

Zapowiada się interesująco! Jesteście gotowi? Zaczynamy!

  1. Właściwości zdrowotne kurkumy – o przyprawie, będącej obowiązkowym składnikiem naturalnej apteczki

Kurkuma to żółtozłota przyprawa pochodząca z Indii, w formie korzenia przypomina imbir. Inaczej zwana szafranem indyjskim, otrzymuje się ją z korzenia ostryżu. Wykorzystywana jest jako jeden ze składników znanej mieszanki curry 😁 Posiada około 300 bioaktywnych związków chemicznych, takich jak: kurkumina, oleje eteryczne, glukoza, arabinoza czy różne minerały, które to przekładają się na jej niesamowite właściwości. Kurkuma wykazuje działania przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, oczyszczające, a także antynowotworowe. Nie dziwi, więc fakt, że jest obecna w medycynie naturalnej już od kilku tysięcy lat.

Jej działanie korzystnie wpływa na pracę mózgu, układu trawienia, serca, układu odpornościowego i… Zresztą, zobaczcie sami!

 

PROCESY NAPRAWCZE MÓZGU – czas start!

Jeden ze składników kurkumy – tumeron to związek pobudzający powstawanie nowych komórek nerwowych w mózgu, co usprawnia procesy naprawcze mózgu po chorobie. Inna substancja, występująca w kurkumie (BDMC) wpływa na oczyszczanie złogów białek, utrudniających przewodzenie sygnałów nerwowych w mózgu, a także odpowiedzialnych za obumieranie neuronów. Badacze biorą pod uwagę wykorzystanie tych związków w leczeniu, np. Alzheimera i udarów mózgu. Co więcej, w związku z wpływem kurkumy na funkcjonowanie neuroprzekaźników, pomocna i niezwykle skuteczna może okazać się także w leczeniu zaburzeń depresyjnych. Zapowiada się obiecująco, prawda? 😊

NATURALNY LEK NA RAKA?

Wiele badań poświęconych kurkumie dotyczyło jej właściwości przeciwnowotworowych (Centrum Badań nad Rakiem im. Andersona w Huston, Centrum Nowotworów w Teksasie, publikacje w Anticancer Research). Związki zawarte w kurkumie, tj. kurkumina czy polifenole, ze względu na swoje przeciwzapalne i przeciwutleniające właściwości, nie tylko zapobiegają rozwoju nowotworów, a także są skuteczne w ich leczeniu. Co więcej, nie obserwuje się żadnych skutków ubocznych podczas leczenia tą magiczną przyprawą.

Zaskakującą poprawę obserwuje się u pacjentów z rakiem piersi, którzy tuż obok tradycyjnej kuracji stosują kurkumę – leczenie jest wówczas skuteczniejsze oraz mniej toksyczne dla organizmu.

SERCE

Szafran indyjski (kurkuma) wpływa na sposób agregowania się płytek krwi, co oznacza, że chroni przed niebezpiecznymi zakrzepami. Może także minimalizować ryzyko rozwoju miażdżycy i występowania zatorów w tętnicach.

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY – działanie przeciwzapalne kurkumy

Badania pokazują, że kurkumina wpływa na poziom peptydu (CAMP), który jest pomocny w zapobieganiu infekcjom bakteryjnym, wirusowym i grzybiczym. Jednak jej przeciwzapalne działanie sprawdza się również już podczas wystąpienia infekcji. Wyniki badań, opublikowane w Magazynie Oncogene, wykazują, że kurkuma jest na tyle silnie przeciwzapalna, że z powodzeniem może zastąpić popularne leki, tj. aspiryna.

TO JESZCZE NIE WSZYSTKO

Choć już wiele z jej właściwości wymieniliśmy, jeszcze wiele przed nami. Mogłoby się wydawać, że kurkuma to lek na całe zło 😊 Skuteczna w bólach menstruacyjnych, zębów i klatki piersiowej. Dzięki swoim żółciopędnym właściwościom, pobudza działanie wątroby, stosuje się ją w zaburzeniach trawienia (biegunka, niestrawność, wzdęcia, wrzody) i chorobach jelit (wrzodziejące zapalenie jelita grubego). Wymienia się wiele chorób, którym stosowanie kurkuminy może nie tylko zapobiegać, ale także leczyć: cukrzyca, astma, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów…

Kurkuma, zwana także przyprawą długowieczności, zawiera szereg przeciwutleniaczy, które poprzez ograniczenie hulaszczy i hasanek wolnych rodników, opóźniają procesy starzenia. 😊 A stosowana w kosmetyce dodatkowo dba o piękno i blask cery także od zewnątrz 😊

Jeśli macie ochotę na zgłębienie wiedzy o kurkumie, o jej mechanizmach działania, koniecznie zapoznajcie się z tym dokumentem: http://www.postepybiochemii.pl/pdf/1_2011/08_1_2011.pdf

A my przechodzimy do punktu 2, czyli: jak stosować kurkumę? 😉

  1. Jeśli chcesz wiedzieć, jak na własną rękę dawkować kurkumę i czy warto ją suplementować, czytaj dalej.

KURKUMA W CODZIENNEJ DIECIE

Przyprawę tę kupisz w zwykłym sklepie spożywczym. To świetny dodatek do dań, koktajli, zwiększający ich zdrowotne właściwości. Badania pokazują, że profilaktycznie wystarczy spożywać ¼ łyżeczki sproszkowanej kurkumy lub 6 mm złotego kłącza, aby skutecznie oddziaływała na nasz organizm. EFSA ma na ten temat następujące zdanie:

„Dopuszczalne, dzienne spożycie kurkuminy i kurkumy, według zaleceń Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), wynosi odpowiednio 1 i 3 mg/kg mc.”

 

PIEPRZ I SÓL? TYM RAZEM PIEPRZ I KURKUMA

Kurkumina (składnik kurkumy), choć niesamowita w działaniu, kiepsko się wchłania, dlatego, warto łączyć ją z piperyną występującą w pieprzu. Już odrobina wystarczy, by podnieść wchłanianie naszej magicznej przyprawy. Jeśli natomiast zależy Ci na maksymalnej przyswajalności, do codziennej dawki dodaj ¼ łyżeczki pieprzu – może wchłonąć się o 2000% lepiej!

KŁĄCZE, PROSZEK CZY SUPLEMENT?

Kurkuma najłatwiej dostępna jest w sproszkowanej formie i jest równie skuteczna, jak świeżo wyciśnięta, odcięta, wykorzystana część korzenia. Na rynku dostępne są także suplementy, zawierające ekstrakt z kurkumy, kurkumę z dodatkiem pieprzu albo odizolowane jej składniki – głównie kurkuminę.

TuKokoszka Dziobała – catering wegański – jest zwolennikiem naturalnych rozwiązań, dlatego też zdecydowanie polecamy dodawać zalecaną ilość kurkumy do ulubionych dań, koktajli czy spożywać w postaci shotów (poniżej pomysły). Jeśli jednak macie ochotę na dodatkową suplementację, zwróćcie uwagę na to, czy jest to ekstrakt z całego kłącza czy np. sama kurkumina. Choć to głównie kurkumina jest brana pod lupę wielu badaczy, to w towarzystwie pozostałych związków ma największą moc 😊

  1. Kilka ciekawych przepisów na wykorzystanie kurkumy w codziennej diecie, zwłaszcza podczas chłodnych, jesiennych wieczorów 😊

ZIMOWY, ROZGRZEWAJĄCY NAPAR Z IMBIREM I KURKUMĄ

(zimowa herbatka na odporność ❤️)

Niezawodny przepis! Herbatka wychodzi zawsze bez względu na proporcje składników. Możemy zalać wrzątkiem lub trochę podgotować w rondlu. A mieszankę przygotowujemy z:

  • Kilku plasterków imbiru,
  • Szczypty cynamonu,
  • 1/4 łyżeczki kurkumy (lub 6 mm świeżego kłącza)
  • Odrobiny pieprzu,
  • Plastra cytryny

PEŁNIA ZDROWIA – ZIELONA KURKUMA

Pomysłów na koktajl z kurkumą może być wiele i nie bójcie się eksperymentować! My Wam dziś podrzucimy jeden z dość popularnych i całkiem smacznych przepisów. Gotowi?

Do koktajlu potrzebne będą:

  • Liście szpinaku,
  • Banan,
  • Sok z cytryny,
  • 6 mm świeżej lub ¼ sproszkowanej kurkumy,
  • ¼ łyżeczki pieprzu (może być cayenne);

Wszystkie składniki należy zmiksować na gładką masę 😉 W ten sposób otrzymacie super zdrowe smoothie 😊

BIEZIGŁOWY ZASTRZYK ENERGII – SHOT Z KURKUMY

Przepis na smaczny i aromatyczny koktajl z dodatkiem świeżej kurkumy to dawka energii i zdrowia! W tym przepisie potrzebna będzie wyciskarka, jednak jeśli jej nie macie, modyfikujcie do woli – wciąż będzie pysznie i zdrowo.

Potrzebne będą:

  • Kurkuma,
  • Imbir,
  • Cytryna,
  • Pomarańcza (opcjonalnie)
  • Pieprz

Z kłączy kurkumy, imbiru oraz z naszych cytrusów za pomocą wyciskarki wyciskamy to, co się da 😉 Na koniec dodajemy pieprz i cieszymy się zdrowiem 😊

  1. Ciekawostki

Na koniec obiecane ciekawostki o kurkumie 😊

  • Kurkuma jest bogata w cudowne właściwości, nie można jednak traktować jej jako leku,
  • Jeśli chcesz by Twój rosół nabrał żółtego koloru, dodaj do niego odpowiednią ilość kurkumy,
  • Ryż gotowany w kurkumie smakuje i wygląda dużo ciekawiej 😊
  • Kurkuma nie traci swoich wartości pod wpływem temperatury i obróbki termicznej! Surową warto spożywać, gdy zależy nam bardziej na jej przeciwzapalnych właściwościach, gotowaną zaś, gdy chcemy chronić swoje komórki przed uszkodzeniem,
  • W Indiach posypywano rany kurkumą, by przyspieszyć ich gojenie,
  • Kurkuma może mieć wpływ na obniżanie poziomu żelaza – należy zatem stosować ją z głową!
  • Podawana dożylnie może być śmiertelna!

Stosujcie mądrze! Pysznego dnia!

TuKokoszka Dziobała

Wegański Catering | Warszawa